söndag 6 februari 2011

Röda korsutbildning febr 2011 i Kristinehamn

I går var jag på en rödakorsutbildning för riksstämodeltagare, som är uttagna att delta i riksstämman i Norrköping i juni. Det var en intressant dag för mig som är helt ny. Dagen fylldes av övergripande frågor och motioner men även lite tips om olika verksamheter som man kan jobba med ute i kretsarna. En viktig - kanske den viktigaste - är naturligtvis mötesplatsen Kupan - som ger ekonomiska förutsättningar lokalt och regionalt, men det finns mycket mer att satsa på i humanitärt arbete. Till detta återkommer jag. Det känns meningsfullt att jobba med intressefrågor som omväxling till all politik som det varit under de senaste åren. Omväxling förnöjer.
Jag har mycket att sätta mig in i. Jag har nu lagt upp en ny blogg och tänker använda mig av den om jag vill informera. I vilken omfattning får framtiden utvisa.
Efter vad man har följt i media har det ju under förra året varit turbulent för Röda Korset med ekonomiska oegentligheter högst på agendan. Det är viktigt att komma ihåg att det här har rört en person, som är dömd för den brottslighet han gjort sig skyldig till. Den verksamhet som pågår ute i landet i rödakorskretsarna pågår under hårt arbete från lokala hängivna människor med humanitet som grund och de pengarna används både nationellt och internationellt - utan att det går fickor, som de inte ska - för att ge utsatta människor en dräglig grund för sina liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar